Het OOM-kantoor is gesloten van 23 december tot en met 1 januari. Vanaf 2 januari staan we je weer graag te woord. We wensen je fijne feestdagen!

‘Fijn: sparren met hr-collega’s uit andere bedrijven’

Nieuwsbrief september

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Fijn: sparren met hr-collega’s uit andere bedrijven’

Binnenkort starten er op verschillende locaties in Nederland weer OOM cafés voor P&O. Wat is het en wat heb je eraan? 5 vragen aan deelnemer Anne-Marie Ressing, hr-manager bij Wopa Klauwverzorging in Harreveld.
 

Wat is het OOM-café voor P&O ook alweer?
‘Een serie van 7 bijeenkomsten in de regio, waar je onder begeleiding van een professional en een dagthema praktijkervaringen deelt met hr-collega’s. De data en locaties bepaal je over het algemeen met elkaar tijdens de eerste bijeenkomst. Dat geldt ook voor de dagthema’s, zoals werving, verzuim, functieprofielen en functioneringsgesprekken.’

Waarom besloot je om deel te nemen?
‘In ons bedrijf ben ik de enige die zich met hr bezighoudt. Dan is het fijn om met collega-bedrijven te kunnen sparren over hr-onderwerpen. Bovendien vind ik het leuk om bij te leren. Het mooie van deze bijeenkomsten is, dat je na afloop vaak op een andere manier tegen bepaalde kwesties aankijkt. Ik had geen ervaring met hr, toen ik hier in 2003 kwam werken. Wopa is sindsdien flink gegroeid. Ik heb een hr-afdeling opgezet en het vak in de praktijk geleerd. Dan is het fijn om je kennis te kunnen toetsen en uit te breiden in het OOM-café voor P&O.’

Hoe zien de bijeenkomsten eruit?
‘Om de 6 weken komen we met 8 deelnemers, regiomanager Diana Agterbos en een coach bij elkaar. Dat gebeurt in 1 van de bedrijven van de deelnemers. Die is gastheer of -vrouw en verzorgt een rondleiding en het avondeten, want zo’n bijeenkomst duurt van 16.00 tot 20.00 uur. Tussendoor bespreken we het dagthema. Al dan niet met een gastspreker.’

Wat levert het OOM-café voor P&O je op?
‘Ik vind het ontzettend leuk en leerzaam om van elkaar te horen hoe je bepaalde hr-zaken aanpakt. Ik steek altijd iets van de bijeenkomsten op en blijf op de hoogte van ontwikkelingen op gebied van personeelszaken. Bovendien is het fijn om ervaringen te kunnen delen.’

In november is jullie laatste bijeenkomst. Wat gebeurt er daarna?
‘Ik hoop dat OOM het P&O-café in deze regio komend jaar weer wil organiseren, dat zou ik zeer waarderen. En anders hebben we met de huidige deelnemers nog een WhatsAppgroep, waarin we elkaar tussen de bijeenkomsten door zo nu en dan vragen stellen. We zijn een stevig netwerk geworden en helpen elkaar.’

De kosten voor het OOM-café voor P&O worden vergoed uit het Ontwikkelbudget. Kijk op onze activiteitenkalender om te zien wanneer er een OOM-café voor P&O begint in jouw regio.