‘Medewerkers staan nu meer open om kennis op te doen’

Nieuwsbrief november

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Medewerkers staan nu meer open om kennis op te doen’

Oonagh Wientjes, hr-manager van Wientjes BV in Milsbeek, organiseerde op advies van OOM de workshop Tijd voor een goed gesprek voor haar medewerkers. Hoe kijkt ze daarop terug?

Wat was de aanleiding om de workshop in jullie bedrijf te organiseren?
‘We merken dat er veel verandert in onze omgeving en in ons bedrijf. Denk aan technologische ontwikkelingen zoals de toenemende automatisering en digitalisering en Internet of Things. Zelf zijn we bezig om onze producten en processen schaalbaarder te maken en meer productie uit te besteden. De komende tijd gaat er nog veel meer veranderen. We zullen daarom allemaal voortdurend nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen.
 
Onze 16 medewerkers zagen echter niet altijd de noodzaak in van het volgen van een training. Tijdens de intelligente lockdown kon er in korte tijd wel veel geleerd worden. Zoomen, online trainingen via oZone… Die positieve ontwikkeling wilde ik vasthouden. Ik heb regiomanager Johan Peter Leeuwenburg gevraagd om een adviesgesprek, en die vertelde me over de workshop.’
 
Waarom sprak juist deze workshop je aan?
‘Als je de toekomstvisie op je bedrijf wilt realiseren, heb je draagvlak en betrokkenheid nodig van het personeel. Een goede dialoog is daarvoor heel belangrijk. In de workshop Tijd voor een goed gesprek wordt daarvoor de basis gelegd, door actuele ontwikkelingen met de medewerkers te bespreken, hen te stimuleren om bij te dragen en aandacht te besteden aan gesprekstechnieken. Dat was precies iets voor ons.’
 
Hoe werd de inhoud afgestemd?
‘Voorafgaand aan de workshop heb ik 2 telefoongesprekken gehad met workshopleider Marcel Fabrie. Hij wilde weten wat er in ons bedrijf speelt en welk doel we nastreefden met de workshop. Op basis daarvan maakte hij een presentatie.
 
In het eerste deel werd duidelijk dat iedereen ook in tijden van verandering een keuze heeft. Je kunt doorgaan met wat je altijd deed en de veranderingen over je heen laten komen. Of je kunt ervoor kiezen om de regie te pakken en je te ontwikkelen. Deel twee sloot mooi aan: Wie kiest voor verandering, zal gesprekken moeten aangaan met collega’s, een partner, of leidinggevenden. Daarvoor werden allerlei gesprekstechnieken aangereikt. Zoals het stellen van open vragen, opbouwende feedback geven en moeilijke onderwerpen aanboren.’
 
Wat vonden de medewerkers ervan?
‘Zij waren onverdeeld positief. De workshop raakte verschillende snaren. Een medewerker was bijvoorbeeld onder de indruk van hoe je zelf het verschil kunt maken door de regie te pakken over je loopbaan. Velen is het besef bijgebleven dat hoe ouder je bent en hoe langer je elkaar kent, hoe meer je geneigd bent om aannames te doen. En voor alle medewerkers waren de gesprekstechnieken echt iets nieuws.’
 
En, hoe kijk je er zelf op terug?
‘Ik was er niet bij! Er kunnen maximaal 10 mensen deelnemen. Bovendien bevordert het de discussie als er geen leidinggevenden bij zijn. Toch vond ik de workshop ontzettend waardevol. Hij heeft ons een nieuwe woordenschat opgeleverd, die we met elkaar delen. De medewerkers hebben geleerd elkaar op een constructieve manier feedback te geven, en dat is heel belangrijk, nu we ons op nieuwe terreinen gaan begeven. Ik denk en hoop dat onze medewerkers nu meer open staan om nieuwe dingen te leren en kennis op te doen.’
 
Wil je de workshop Tijd voor een goed gesprek in jouw bedrijf organiseren? Kijk hier voor meer informatie en plan een intakegesprek met je regiomanager.