Nieuwsbrief maart meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief Hoe scoort oZone? Eind vorig jaar zetten we voor het eerst een tevredenheidsonderzoek uit onder de gebruikers van oZone. Waar staat het leerplatform voor de techniek nu? En, welke kansen zijn er voor verbetering? Lees hier de belangrijkste resultaten. Samen met opleidingsfonds A+O Metalektro organiseerden we in november en december 2022 een eerste tevredenheidsonderzoek over oZone. Aan dit onderzoek werd deelgenomen door 181 opleidingscoördinatoren en 383 deelnemers. Zij waardeerden het leerplatform voor de techniek met respectievelijk een 8,2 en een 7.9. Sterke punten Voor deze mooie scores voerden de opleidingscoördinatoren en de deelnemers verschillende redenen aan. oZone wordt door de opleidingscoördinatoren gezien als een platform dat helemaal past bij deze digitale tijd. Het leerplatform helpt hen om op een laagdrempelige manier kennis te delen en draagt bij aan de kennis en het vakmanschap van de medewerkers. Als sterke punten noemen zij de mogelijkheid om zelf modules te ontwerpen en toe te voegen, het contact met de oZone-adviseur en de workshops over het gebruik van oZone. De deelnemers ervaren oZone over het algemeen als leerzaam, duidelijk en overzichtelijk. Zij waarderen het leerplatform omdat het nieuwe kennis toegankelijk maakt en zij er nieuwe kennis mee opdoen. Als sterk punt noemen zij de gebruiksvriendelijkheid. Kansen voor verbetering Desgevraagd zien de respondenten ook kansen om oZone te verbeteren. Wat de opleidingscoördinatoren betreft, liggen die vooral op het gebied van de gebruiksvriendelijkheid, de inhoud van de e-learnings en de mogelijkheid om modules te delen met andere bedrijven. De deelnemers noemen de toepasbaarheid van oZone binnen het werk en het niveau van de e-learnings als mogelijke verbeterpunten. Volgende stap OOM investeert in oZone om laagdrempelig opleiden in bedrijven mogelijk te maken. Senior beleidsmedewerker Jolanda Janssen is dan ook blij met het algemene beeld dat oprijst uit de onderzoeksresultaten. ‘De sterke punten van oZone worden herkend en het leerplatform wordt duidelijk omarmd in de metaalbewerking. Nu gaan we kijken hoe we het kunnen doorontwikkelen op basis van de feedback. We gaan zeker een stap maken als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en ook het niveau van de e-learnings en de toepasbaarheid ervan binnen het werk heeft onze aandacht.’ Voortaan zullen OOM en A+O Metalektro jaarlijks een tevredenheidsonderzoek uitzetten onder opleidingscoördinatoren en deelnemers. ‘Zo willen we oZone blijven verbeteren aan de hand van gebruikerservaringen en leren zo toegankelijk mogelijk maken.’ Suggesties om oZone te verbeteren zijn altijd welkom. Mail ze naar j.janssen@oom.nl.