InnAut, een alternatieve kweekvijver voor talent
In 10 weken tijd onderzoeken of de techniek iets voor je is. En waar precies je talent ligt. Dat kan met het intensieve oriëntatieprogramma T.O.M., dat we ondersteunden het Promotiebudget.
Anderhalf jaar geleden startte Peter van Putten met een collega de ‘sociale start up’ InnAut. Peter: ‘InnAut is een project voor jongeren die buiten de boot zijn gevallen. Ze vinden techniek leuk, maar de aansluiting met een opleiding of baan in de techniek is niet gelukt. Bij InnAut begeleiden wij ze naar een vast dienstverband en een opleiding bij een techniekbedrijf.’
1000m2
In een periode van 6 maanden tot 2 jaar helpt InnAut jongeren om zich te oriënteren op een baan in de techniek en technische vaardigheden te ontwikkelen. Daarvoor kan het gebruik maken van SPARK Makers Zone in Den Bosch, een hal van 1000m2 met de nodige machines, gereedschappen en software.
Partnerbedrijven
Peter: ‘In ons programma komt een breed spectrum van techniek voorbij, zodat de jongeren kunnen ontdekken wat bij hen past. Zodra daar zicht op is, kijken we of ze daarmee verder kunnen bij een van onze partnerbedrijven.’ Inmiddels zitten de eerste 4 jongeren in de uitstroom naar leerwerkbanen op hbo- en mbo-niveau.
T.O.M.
Om jongeren nog sneller antwoord te kunnen geven op de vraag waar in de techniek hun talent ligt, begon InnAut vorig jaar bij wijze van experiment met het organiseren van een Technische Oriëntatie Masterclass (T.O.M.). Gedurende 10 weken volgen jongeren 10 workshops van technische bedrijven in de regio, waarin ze kennismaken met 10 verschillende technieken. Daaronder ook metaaltechniek.
Meer dan gepland
Peter: ‘Na de T.O.M. stromen de jongeren door naar een werkgever/een opleiding. Er is veel belangstelling voor dit traject. Na de huidige groep hebben we nog 5 masterclasses ingeroosterd staan. Door de bijdrage van OOM kunnen we er meer aanbieden dan we er aanvankelijk hadden gepland.’
Superenthousiast
En hoe reageren de technische bedrijven op InnAut? ‘In eerste instantie zijn ze voorzichtig. Maar zodra ze ons kennen, zijn ze superenthousiast. Een ‘alternatieve talentenmijn’ noemde een werkgever ons laatst. Het is voor bedrijven steeds lastiger om aan goede leerlingen te komen via het beroepsonderwijs, ze vissen allemaal in dezelfde vijver. Bij ons vinden ze gemotiveerde, loyale jongeren die echt verschil maken.’
Met het Promotiebudget ondersteunen we bedrijven, organisaties en Bedrijfsvakscholen in de Metaaltechniek bij de organisatie van promotieactiviteiten in de regio, die bedoeld zijn om de instroom van bbl-leerlingen in de metaaltechniek te vergroten. Vragen over het Promotiebudget? Mail beleidsmedewerker Linda Roessen l.roessen@oom.nl.
InnAut is op zoek naar meer partnerbedrijven. Kijk hier voor meer informatie.