‘Fijn, dat OOM snel kon schakelen’

Nieuwsbrief juni

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Fijn, dat OOM snel kon schakelen’

Toen een medewerker dreigde vast te lopen in zijn werk, vroeg bedrijfsleider Peter Louwerse van Airco-Fin OOM om advies. Het resultaat? Begeleiding naar een passender functie voor de medewerker én gouden tips voor het inwerken van een nieuwe.

‘Airco-Fin is een metaalbewerkingsbedrijf in Nieuwe Pekela. Met 20 man personeel, inclusief inleners, produceren we koelbuizen voor de (petro)chemie. We brengen vinnen aan van aluminium of koper op buizen. Dat doen we met speciale high end finning machines uit de VS. Zo vergroten we de oppervlakte en dus de koelcapaciteit. De buizen worden verwerkt in koelers, die producten zoals olie, gas of ammoniak koelen tijdens het productieproces. Onze klanten zijn raffinaderijen en apparatenbouwers wereldwijd.
 
Adviesvraag
Nog niet zo lang geleden zocht ik contact met regiomanager Ronny Klein Koerkamp. De aanleiding was dat ik een medewerker had die vastliep in zijn werk. Ik wilde hem helpen met een vervolgstap, binnen of buiten het bedrijf, naar een functie die beter bij hem past. OOM bleek daarbij te kunnen begeleiden.
 
Persoonlijke Profiel Analyse
Binnen anderhalve week kwam de regiomanager langs voor een gesprek met de medewerker. Daarna heeft deze een Persoonlijke Profiel Analyse ingevuld. Dat is een korte vragenlijst waarmee de persoonlijke eigenschappen en het te verwachten werkgedrag in kaart worden gebracht. Op basis van de uitslag maakte de regiomanager een plan van aanpak, gericht op een baan buiten het bedrijf. Jammer, maar voorop stond een duurzame oplossing en die was in ons bedrijf niet te realiseren. 
 
Jobstart
De komende tijd gaan we op zoek naar een nieuwe medewerker. Voor de opleiding daarvan wees de regiomanager ons op de Jobstart. Dat is een tegemoetkoming van de begeleidings- en opleidingskosten van technische mensen die een functie binnen een OOM-bedrijf gaan vervullen. Een gouden tip. Het opleiden gebeurt hier intern. Maar als je ziet hoeveel het kost om een nieuwe operator in te werken... Alle uren gaan x 2, want steeds moet er een ervaren operator naast staan.
 
oZone
De regiomanager raadde ons ook aan om oZone te gaan gebruiken. Dat leerplatform voor de techniek lijkt voor ons bedrijf ideaal om nieuwe medewerkers in te werken en de kennis van ervaren medewerkers te borgen. We hebben een opleidingsplan op basis van de gegevens van onze machinefabrikant en de kennis van onze ervaren operators. We gaan nu bekijken of we dat kunnen ‘vertalen’ naar onderwerpen en leerpaden in oZone. Zodat we meer structuur in de opleiding kunnen aanbrengen en de lesstof kunnen afstemmen op wat een medewerker al weet of kan.
 
Zorgvuldige begeleiding
Het is natuurlijk best lastig als een medewerker niet verder kan in zijn werk, zowel voor de medewerker zelf als voor het bedrijf. Maar als de knoop eenmaal is doorgehakt, is het fijn als er snel geschakeld wordt en de medewerker in kwestie zorgvuldig wordt ondersteund. De begeleiding van OOM is mede daarom heel goed bevallen.’
 
Ook een kosteloos OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.