‘Ik wil dat ze blij naar hun werk blijven gaan’

Nieuwsbrief april

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Ik wil dat ze blij naar hun werk blijven gaan’

Toen een van zijn trouwe medewerkers plotseling vertrok, zat de schrik er goed in bij directeur Marnik Brosens van machinebouwbedrijf Broson in Roosendaal. Om herhaling te voorkomen, vroeg hij OOM om advies.

Wat is Broson voor bedrijf?
‘Wij ontwerpen en produceren machines voor het transport en de op- en overslag van losgestorte bulkgoederen. Denk aan aardappelen, suikerbieten en uien. Grind, zand… Maar ook bulkgoederen die (deels) worden gerecycled, zoals papier en elektrisch afval. Ik ben in 2015 gestart. Inmiddels heb ik 7 mensen fulltime in dienst en huur ik 3 flexkrachten in.’
 
Waarom vroeg je OOM om advies?
‘Vorig jaar waren we genomineerd voor de OOM Award en sprak ik regelmatig de regiomanager. Ik vertelde hem over een medewerker die hier lang gewerkt had, doorgegroeid was naar leidinggevende taken, daarmee struggelde en toen van de ene op de andere dag stopte. Dat was me zwaar gevallen. Met het oog op 2 jonge, getalenteerde medewerkers, die ik graag voor mijn bedrijf wil behouden, vroeg ik hoe ik herhaling zou kunnen voorkomen.’
 
Kun je dat toelichten?
‘In een vrij klein bedrijf als het mijne is het een aderlating als een medewerker in wie je veel geïnvesteerd hebt, vertrekt. Ik geef medewerkers graag de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Maar tegelijkertijd zie ik dat ze niet ongevoelig zijn voor de wervingscampagnes van andere bedrijven, die het gras steeds groener presenteren. Daar wil ik eerlijk en realistisch mee omgaan.’
 
Wat adviseerde de regiomanager?
‘Een persoonlijke profiel analyse (PPA) voor de 2 medewerkers. Die geeft een analyse van het werk gerelateerd gedrag en inzicht in de sterke en ontwikkelpunten, affiniteiten en allergieën. De uitslag maakt duidelijk in welke richting medewerkers zich verder kunnen ontwikkelen, en -wat misschien nog wel het belangrijkste was- of ze op een plek zitten die goed aansluit bij hun persoonlijkheid en talenten.’
 
Wat vonden je medewerkers ervan?
‘Ze wisten in eerste instantie niet wat ze van een PPA moesten verwachten. Maar na wat uitleg zagen ze het wel zitten om meer inzicht te krijgen in hun talenten en na te gaan of die optimaal worden benut. De resultaten leidden overigens niet tot verrassingen. Ze bevestigden dat ze hier allebei op de goede plek zitten.’
 
Welke acties volgen er op de uitslag?
‘Met beiden ga ik nu een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) opstellen om te zorgen dat ze nog beter uit de verf komen. Zo zal de een zich gaan voorbereiden op leidinggevende taken en de ander op het praktijkopleiderschap. De PPA’s waren hiervoor een uitstekend startpunt. Ze maakten duidelijk waarin deze medewerkers zich kunnen en willen ontwikkelen en leidden tot eerlijke gesprekken over hun en mijn ambities. Door ze te laten merken dat ik ze serieus neem en ze passende toekomstperspectieven en uitdagingen te bieden, wil ik bereiken dat zij blij naar hun werk blijven gaan.’
 
Aan de slag met opleiding en ontwikkeling in jouw bedrijf? Vraag je regiomanager om een kosteloos OOM-advies!