Technisch projectinkoper Let op, dit is een functieomschrijving, geen vacature. Je kunt hierop dus niet reageren. Functiekenmerken Korte omschrijving De technisch projectinkoper is verantwoordelijk voor het zoeken, selecteren en contracteren van geschikte leveranciers, het ontwikkelen en onderhouden van een goede relatie. Vervolgens is hij verantwoordelijk voor het bestellen, het bewaken van het leveringsproces en de kwaliteit en tot slot voor de nazorg. De inkoper ondersteunt de ontwikkeling, realisatie, verkoop en service door altijd de juiste materialen, tegen de juiste prijs, op het juiste moment en op de juiste plaat beschikbaar te hebben. Andere namen voor deze functie Strategisch, tactisch of operationeel inkoper, buyer, projectinkoper, purchaser, inkoopmedewerker, inkoopadviseur Komt voor in grotere technische bedrijven met een projectmatige aanpak in hun organisatie en productie Opleidingsniveau Gewenste vooropleiding (of vergelijkbaar): Commercieel technicus (middenkader engineering, MBO 4), HBO Werktuigbouwkunde Taken Calculatie Berekenen van kosten Financiële administratie Controleren van facturen Inkoop Aanvragen van offertes Administreren van inkoopactiviteiten Afhandelen van inkoopgeschillen Afsluiten van inkoopcontracten Beoordelen en kiezen van leveranciers Bestellen van materialen, producten en diensten Bijhouden en evalueren van leveranciersprestaties Bijhouden van inkoopprijzen voor materialen en middelen Onderhandelen met leveranciers Onderhouden van contacten met leveranciers of (logistiek) dienstverleners Plaatsen van spoedorders Regie voeren op het inkoopproces Specificeren van de inkoopbehoefte en kwaliteit Uitbesteden van werk aan derden Zoeken van potentieel geschikte producten en leveranciers Leerlingbegeleiding/praktijkopleiding Overbrengen van vakvaardigheden en vakdeskundigheid aan leerling Praktijkbegeleiden van leerlingen Ontwikkeling Bijhouden en uitbreiden van actuele vak- en productkennis Overleg en afstemming Afstemmen, overdragen en samenwerken met derden Vertegenwoordigen van het bedrijf in externe werkgroepen Voeren van overleggen met externe partijen Informeren van en samenwerken met collega's Product- en proceskwaliteit Afhandelen van klachten Bijdragen aan productverbetering en -innovatie Projectmanagement Bewaken van projectkosten en budgetten Opstellen van controlelijsten Schrijven van projectrapportages Uitdragen van kernwaarden van het bedrijf Representatief en uiterlijk verzorgd het bedrijf vertegenwoordigen Tonen van inzet en motivatie Kennis en vaardigheden Om het takenpakket goed uit te voeren, heeft de medewerker de volgende kennis en vaardigheden nodig. Aanpassen en aankunnen Stressbestendig zijn Administratieve kennis Administratieve vaardigheden Algemeen technische vaardigheden Calculatie Kennis van materialen en middelen Communiceren Begrippen, vaktaal, jargon Formuleren en rapporteren Presenteren Overtuigen en beïnvloeden Relaties bouwen en netwerken Taalvaardigheid Nederlands Verbale vaardigheden Creëren en analyseren Analyseren Cijfermatig inzicht Creëren en innoveren Leren Onderzoeken Probleemoplossend vermogen Financiële en bedrijfskundige kennis Bedrijfskundig Financieel-administratieve vaardigheden HRM kennis HRM ICT kennis en vaardigheden Calculatie software In- en verkoopkennis Inkoopkennis en -vaardigheden Kennis van kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu Kennis van kwaliteitsnormen en toleranties Kennis van marketing en communicatie Communicatie Leidinggeven en beslissen Begeleiden Beslissen en initiatief nemen Ondernemen en presteren Bedrijfsmatig handelen Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Organiseren en uitvoeren Instructies en procedures volgen Kwaliteit leveren Plannen en organiseren Zorgvuldigheid Samenwerken en omgaan met anderen Samenwerken Aandacht en begrip tonen Klantgericht zijn Gewenste opleidingen Opleiding HBO werktuigbouwkunde Commercieel technicus engineering