Inkoopmedewerker Let op, dit is een functieomschrijving, geen vacature. Je kunt hierop dus niet reageren. Functiekenmerken Korte omschrijving De inkoper is werkzaam in vrijwel alle sectoren en branches van de maatschappij. Hij zoekt en bestelt producten, diensten of grondstoffen voor het bedrijf of organisatie. Hij zorgt dat spullen tijdig besteld worden en op voorraad zijn. Hierbij houdt hij marktontwikkelingen scherp in de gaten. Voordat hij daadwerkelijk iets inkoopt, voert hij een marktonderzoek of risicoanalyse uit. Tevens administreert hij de verschillende inkoopactiviteiten in dossiers. Ten slotte verzamelt hij informatie voor het opstellen van (tussentijdse) rapporten en presenteert aan het management de inkoopprestaties van het afgelopen jaar. Andere namen voor deze functie Inkoper/planner Komt voor in In bijna elk bedrijf Opleidingsniveau Gewenste vooropleiding (of vergelijkbaar): werkvoorbereider fabricage (MBO 4) Taken Calculatie Bereken van kosten Financiële administratie Controleren van facturen Inkoop Aanvragen van offertes Administreren van inkoopactiviteiten Adviseren over inkoopstrategieën aan het management Beoordelen en kiezen van leveranciers Bepalen van in te kopen producten Bestellen van materialen, producten en diensten Bewaken van het interne ordertraject Onderhandelen met leveranciers Opstellen en afsluiten van raam- of inkoopcontracten Opstellen van inkoopplannen Uitbesteden van werk aan derden Leerlingbegeleiding / praktijkopleiding Bewaken, sturen en evalueren van leerproces Coördineren van praktijkopdrachten Examineren / beoordelen van leerling Matchen van leerlingen met stage- / leerwerkplekken Onderhouden van contact met onderwijsinstellingen Opstellen van praktijkleerplan Overbrengen van vakvaardigheden en vakdeskundigheid aan leerling Praktijkbegeleiden van leerlingen Voeren van start- en voortgangsgesprekken met leerlingen Zorgdragen voor (periodieke) rapportage over voortgang medewerker of leerlingen Ontwikkeling Bijhouden en uitbreiden van actuele vak- en productkennis Overleg en afstemming Afstemmen, overdragen en samenwerken met derden Informeren van en samenwerken met collega's Voeren van overleggen met externe partijen Product- en proceskwaliteit Afhandelen van klachten Verkoop en advies Onderhouden van relaties, netwerken en vertegenwoordigen van het bedrijf Werkvoorbereiding Afroepen van materialen Kennis en vaardigheden Om het takenpakket goed uit te voeren, heeft de medewerker de volgende kennis en vaardigheden nodig. Administratieve kennis Administratieve vaardigheden Algemeen technische vaardigheden Calculatie Communiceren Begrippen, vaktaal, jargon Formuleren en rapporteren Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Relaties bouwen en netwerken Taalvaardigheid Nederlands Verbale vaardigheden Creëren en analyseren Analyseren Cijfermatig inzicht Leren Onderzoeken Financiële en bedrijfskundige kennis Bedrijfskundig Financieel-administratieve vaardigheden HRM kennis HRM ICT kennis en vaardigheden Calculatie software In- en verkoopkennis Inkoopkennis en -vaardigheden Leidinggeven en beslissen Begeleiden Beslissen en initiatief nemen Ondernemen en presteren Bedrijfsmatig handelen Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Organiseren en uitvoeren Plannen en organiseren Zorgvuldigheid Samenwerken en omgaan met anderen Aandacht en begrip tonen Ethisch en integer handelen Klantgericht zijn Samenwerken Gewenste opleidingen Opleiding Werkvoorbereider fabricage