‘Je moet blijven verbeteren, vinden we’

Nieuwsbrief juni

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘Je moet blijven verbeteren, vinden we’

De uitslag van de leercultuurscan was prima. Toch wilde RDA in Udenhout aan de slag met de ontwikkeling van zijn medewerkers. Manager bedrijfsvoering Anuszka van Berkum vertelt waarom.
 

‘Dit is interessant voor ons bedrijf’, dacht Anuszka van Berkum, toen ze in deze nieuwsbrief las over de leercultuurscan. De digitale vragenlijst, die bedrijven helpt ontdekken hoe medewerkers de leercultuur in hun bedrijf ervaren, leek haar ideaal voor een nulmeting.
 
Impuls aan ontwikkeling
‘RDA wilde graag een impuls geven aan de ontwikkeling van onze medewerkers, want tijdens corona was dat wat stil komen te liggen. Maar daarvoor was het eerst nodig om te weten hoe de medewerkers het bedrijf ervaren. ‘Hoe staan ze tegenover de inhoud van hun werk, de werkomgeving, hun team… Als zich op die gebieden problemen voordoen, moet je die eerst aanpakken, voor je met ontwikkeling start.’
 
Uitslagen
RDA is gespecialiseerd in toegangsautomatisering. Het maakt aandrijvingen en besturingen voor deuren en hekwerken. Het bedrijf heeft 16 medewerkers op de loonlijst. Nadat zij de PPA hadden ingevuld, presenteerde regiomanager Marcellino Kat de uitslagen aan de mt-leden van RDA. ‘De medewerkers zijn tevreden en we scoren heel goed op ruimte en veiligheid. En ze weten dat ze hier een opleiding mogen doen.’
 
Persoonlijke Profiel Analyse
Ook op leiderschap scoorde RDA goed. Toch wilden Anuszka en haar mt-collega’s met de regiomanager aan de slag met een Persoonlijke Profiel Analyse gericht op leiderschap. ‘Je moet blijven verbeteren, vinden we. Zo’n PPA geeft inzicht in onze sterke en onze aandachtspunten en hoe die zich tot elkaar verhouden. Indien nodig gaan we gericht trainingen volgen om de aandachtspunten aan te pakken.’
 
Waardenstroomanalyse
Een tweede verbeteractie die volgt uit de leercultuurscan is een waardenstroomanalyse, oftewel Value map streaming. Dat is een traject waarin medewerkers worden gestimuleerd om knelpunten in het productieproces op te merken en daarvoor oplossingen aan te dragen. ‘De regiomanager heeft ons daarvoor in contact gebracht met een externe adviseur, die dit najaar zo nu en dan komt meelopen op de werkvloer. Op advies van de regiomanager combineren we dat met de training Tijd voor een goed gesprek, waarin medewerkers onder andere handvatten krijgen aangereikt om elkaar feedback te geven.’
 
oZone
Het adviesrapport bevatte daarnaast nog 2 quick wins. Het gebruik van het leerplatform voor de techniek oZone, waarop Anuszka nu leerpaden inricht om de digitale vaardigheden van medewerkers te versterken. En de suggestie om medewerkers eens een kijkje te laten nemen bij leveranciers of klanten. ‘Dat is leuk en leerzaam, dus dat willen we onze medewerkers ook gaan aanbieden.’
 
Sparringpartner
De resultaten van de verbeteracties worden over 1 jaar gemeten. Maar nu al is Anuszka enthousiast over het traject. ‘De leercultuurscan zit goed in elkaar en geeft een helder beeld van hoe de medewerkers in hun werk staan. Superfijn, dat we zoiets als OOM hebben in onze sector. Eerder al volgde ik het P&O-café en daar heb ik nog steeds veel plezier van. De regiomanager is voor mij zeker een sparringpartner, die met ons bedrijf meedenkt over hoe we de leercultuur kunnen verbeteren.’
 
Ook een kosteloos OOM-advies voor jouw bedrijf? Neem contact op met je regiomanager.