‘Tegen mijn 60e wil ik het bedrijf losser laten’
Wat doe je als je familiebedrijf geen opvolgers heeft? Directeur Dymphinia Jooren van Jooren Scheepsschroeven in Dordrecht vertelt hoe zij zelf 2 medewerkers opleidt om straks het roer over te kunnen nemen.
Al decennialang varen de eigenaren van zowel kleine pleziervaartuigen als enorme coasters naar Jooren Scheepsschroeven aan de Beneden Merwede om er de ferro of non ferro schroeven van hun schip te laten repareren. Het familiebedrijf met 11 medewerkers is opgericht in 1959, en wordt bestuurd door de vierde generatie: achterkleinkind Dymphina Jooren, haar broer Kees en haar echtgenoot John.
Hoe heb je zelf het vak geleerd?
‘In de praktijk. Als baby kwam ik al met mijn moeder naar het bedrijf, om er te picknicken met mijn vader. Ik heb er van jongs af aan gewerkt. Ik begon met het plakken van stickers met onze contactgegevens op kapotte schroeven in jachthavens en het opruimen van het magazijn. Toch was het niet vanzelfsprekend dat ik in het bedrijf zou gaan werken; ik ben opgeleid tot schoonheidsspecialiste en had als zodanig een baan en een eigen praktijk. Vanaf mijn 18
e werkte ik een halve dag per week in de zaak om de aanmaningen te versturen. Toen ik 21 was kwam ik fulltime in dienst om het kantoor aan te sturen.’
Maar nu is er geen 5e generatie om het bedrijf over te nemen.
‘Nee, mijn dochter is zelfstandig fotograaf en heeft geen belangstelling. Andere nazaten zijn er niet. Ik ben 52, mijn broer 50 en we vonden het tijd om na te denken over de opvolging. Met het oog daarop hebben we 2 medewerkers aangenomen; Eduard en Philberton. We scholen hen zelf, want voor ons vak bestaat geen opleiding.’
Hoe doen jullie dat?
‘Eduard gaat mijn man John opvolgen, die gespecialiseerd is in de plezier- en speciale vaart. Om het vak helemaal onder de knie te krijgen, hebben we een meerjarenplan voor hem geschreven met een hr-manager. Daarin staat wat hij wanneer moet kennen en kunnen in de komende 3 jaar, en welke financiële beloning daar tegenover staat. Elke maandagmiddag geef ik hem les om mijn kennis over te dragen. Hoe beoordeel of bemeet je een schroef? Hoe communiceer je met klanten? Hoe beantwoord je zakelijke mails, etcetera. Inmiddels heeft Eduard de sleutel van het bedrijf. Vanaf oktober is hij het, die de zaak om 7.00 uur opent en een dagplanning maakt.’
En Philberton?
‘Phil reageerde op een vacature. Hij is nu ruim een half jaar in opleiding bij Leo, onze chef-werkplaats, die hem allround maakt in de reparatie van grote scheepsschroeven. Phil heeft al zijn lasdiploma’s en 15 jaar laservaring. Van Leo leert hij om nog beter lassen en schroeven te richten. Via OOM gaat hij nog zijn heftruckrijbewijs halen en de lascertificaten die nodig zijn voor de keuringen in de tank- en zeevaart. Daarnaast ga ik regelmatig met hem zitten om hem te leren een omzetplanning te maken en mijn schroevenkennis over te dragen. We zijn zo een middagje bezig met het uitrekenen van stoorfrequenties of GD-kwadraten.’
Krijgen jullie bij het opleiden van deze medewerkers ondersteuning van OOM?
‘Ja, in afstemming met regiomanager Pieter Langeveld hebben we een opleidingsplan gemaakt voor de jongens, in het kader van OOM’s Jobstartregeling. Daarin staat welke kennis en vaardigheden het bedrijf mist, als John, Kees en ik vertrekken en waar Eduard en Phil die kunnen opdoen. Uit de bijbehorende vergoeding konden we een deel van de interne opleiding bekostigen. Ook overige trainingen, zoals een managementtraining voor Phil en de jaarlijkse bhv-cursus voor Eduard, worden deels vanuit OOM’s PTT vergoed.’
En nu: plannen maken voor je pensioen?
‘Nou, zover is het nog niet, hoor! De bedoeling is dat Eduard en Phil over 3 jaar zelfstandig kunnen functioneren. Het loopt al lekker, ik kan vanmiddag bijvoorbeeld zonder zorgen naar een privé-afspraak, en werk zeker niet meer 80 uur in de week. Over 3 jaar blijf ik de acquisitie nog onderhouden en bouw zo af. Het lijkt me fijn om tegen mijn 60
e het bedrijf losser te kunnen laten. Ik lijk daarin op mijn vader, die is nu 80
e en nog bezig met het uitdelen van pennen met onze naam.’
Ook behoefte aan OOM-advies? Neem contact op met je regiomanager.