Het OOM-kantoor is gesloten van 23 december tot en met 1 januari. Vanaf 2 januari staan we je weer graag te woord. We wensen je fijne feestdagen!

‘We kunnen de volgende dag op de stoep staan’

Nieuwsbrief februari

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘We kunnen de volgende dag op de stoep staan’

Loopt de communicatie tussen jouw praktijkopleider en zijn of haar leerling niet lekker? Methodisch werkbegeleider Marcel de Graaf of een van zijn collega’s kunnen helpen om de relatie te herstellen. 

Wat doen jij/je collega’s precies?
‘Wij ondersteunen praktijkopleiders op het moment dat zij problemen ondervinden bij het begeleiden van leerlingen. Het gaat daarbij niet om de vaktechnische, maar om de sociale kant. Denk aan gedrag op de werkvloer. Omgang met collega’s, te laat komen, slecht luisteren… Het kan ook zijn dat de praktijkopleider het gevoel heeft dat het niet goed gaat met een leerling, maar er niet achter komt waarom.’
 
Kun je een voorbeeld noemen?
‘Een praktijkopleider had een leerling die steeds één vaste dag in de week te laat kwam. Het lukte niet om dat bespreekbaar te maken. Ik heb hem geholpen om de leerling anders te benaderen, zodat deze zich niet aangevallen voelde. Bleek dat de leerling een dag per week zijn moeder moest helpen om zijn invalide vader de deur uit te krijgen. De relatie tussen de praktijkopleider en de leerling is hersteld en ontslag voorkomen.’
 
Hoe ziet zo’n begeleidingstraject eruit?
‘Praktijkopleiders of hun werkgevers kunnen de regiomanager bellen om te vragen om onze begeleiding. We kunnen indien nodig de volgende dag al op de stoep staan. We starten met een één-op-één gesprek met de praktijkopleider, om tot een probleemdefinitie te komen. Vervolgens stellen we doelen. Dus: Wat zou je anders willen en waar wil je heen? Als dat helder is, bekijken we wat we gaan doen; bij elk bedrijf ziet het traject er anders uit. Over het algemeen komen we zo’n 4 tot 6 keer langs. We helpen de praktijkopleider om het gedrag van de leerling te duiden en geven handvatten hoe ermee om te gaan.’
 
Wat leert de praktijkopleiders nog meer?
‘Gestructureerd en methodisch kijken naar wat ze doen en wat de leerling doet. Hoe observeer en luister je adequaat, hoe geef je feedback, hoe maak je duidelijk wat je van de leerling verwacht? We helpen de praktijkopleiders grip te krijgen op de situatie. Ze leren zichzelf kennen, weten wat ze doen en wat ze anders kunnen doen om verbinding te maken met de leerling. Als die verbinding er eenmaal is, gaan leerlingen als een trein.’
 
Heb je nog een tip, als het gaat om de communicatie met leerlingen?
‘Er wordt vaak in te grote stappen gedacht als het gaat om het aansturen van leerlingen. Maar je kunt beter niet tegen ze zeggen: ‘Jij gaat vandaag dat doen.’ Een grote taak kun je beter opknippen in verschillende kleine klusjes, die je eerst even voordoet, waarna je vraagt of het duidelijk is. Pas na enige tijd schuif je al die klusjes in elkaar tot een geheel.’
 
Marcel de Graaf en zijn collega’s geven de workshop Methodisch begeleiden op de Prakijkopleidersdagen. Voor de Praktijkopleidersdagen op 8 april in Alkmaar en op 15 april in Ridderkerk kun je je nu al aanmelden.