‘We weten nu welke kennis we in huis hebben’
Hoe bevalt ons OOM-advies op afstand? We vroegen het Diana Kors, verantwoordelijk voor de personeelszaken van SI Produkties in Oisterwijk, die we hielpen met een bedrijfsopleidingsplan.
‘Bij Savona International Produkties maken we wasboxen voor bedrijven zoals Shell, Total, en ambulancediensten. In een wasbox zit veel techniek. Vooral onze monteurs moeten veel weten. Als ze hier in dienst komen, zijn ze nooit voldoende opgeleid. Bovendien moeten ze blijven bijleren om de ontwikkelingen bij te houden. We doen dus veel aan bijscholing, maar dat gebeurt vaak ad hoc. We misten structuur in ons opleidingsbeleid. Daarom heb ik bij OOM om een bedrijfsopleidingsplan (BOP) gevraagd.
Vanwege corona geeft OOM nu advies op afstand. Regiomanager Marcellino Kat raadde me aan om de instructie op oZone te bekijken, waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een BOP maakt. Ik heb steeds een onderdeel ingevuld en dat naar hem gemaild, waarna we het telefonisch met elkaar bespraken.
Competentie Top 10
Op basis van de ingevulde functiematrix konden we in kaart brengen wat onze monteurs kunnen en wat ze nog moeten leren. De belangrijkste vaardigheden hebben we opgenomen in een Competentie Top 10, die ze allemaal moeten beheersen. Denk aan het aansluiten en programmeren van een wasbox, storingen oplossen of het instellen van de waterontharder.
Om dat te realiseren, organiseren we tot het komende voorjaar twee weken een training in een van de vaardigheden. Die wordt gegeven door een leverancier of een van onze eigen mensen. Van de trainingen maken we filmpjes, die onze medewerkers kunnen terugkijken als ze hun kennis willen opfrissen. Zodra de trainingen zijn afgerond, bekijken we hoe onze monteurs zich kunnen specialiseren en schrijven we met elke monteur een persoonlijk opleidingsplan (POP).
Levend document
Opleiden is een continu proces. Het BOP is dan ook een levend document, dat je steeds weer bijwerkt. Ik ben blij dat we er nu op kunnen terugvallen, want het geeft overzicht en richting. We weten precies wat we aan kennis en vaardigheden in huis hebben en wat er op welke termijn nodig is. Door de technische ontwikkeling van onze monteurs als vast agendapunt in het managementoverleg en tijdens functioneringsgesprekken terug te laten komen, houden we voortdurend een vinger aan de pols.
Al geef ik de voorkeur aan persoonlijk contact, ik vond dit OOM-advies op afstand een prima alternatief. Het was prettig om met de regiomanager te kunnen sparren. Zonder hem was het me niet gelukt.’
Ook een OOM-advies op afstand? Neem contact op met je regiomanager.