Het OOM-kantoor is gesloten van 23 december tot en met 1 januari. Vanaf 2 januari staan we je weer graag te woord. We wensen je fijne feestdagen!

‘OOM-advies op afstand werkt hartstikke goed’

Nieuwsbrief april

meld je aan voor onze e-mail nieuwsbrief

‘OOM-advies op afstand werkt hartstikke goed’

Hoe doet OOM dat eigenlijk, een persoonlijk ontwikkeltraject op 1,5-meter afstand? Even bellen met teamleider buitendienst i.o. Kevin Kneepkens van ASK Renovatie in Weert, die net zo’n adviestraject heeft afgerond.
 

Hoi Kevin, hoe gaat het bij ASK Renovatie, in deze roerige tijd?
‘Nu weer goed. Veel van de klanten van ons lakschadeherstelbedrijf voor aluminium, staal en kunststof zitten in België, Frankrijk en Spanje. Sinds de invoering van de coronamaatregelen konden we de grens niet meer over. Gelukkig hebben we een speciaal document gekregen, waarmee we weer in België mogen werken. Verder hebben we een plexiglasscherm geplaatst tussen bestuurder- en bijrijdersplaatsen in onze mobiele lakkerijen en aanvullende beschermingsmiddelen aangeschaft voor het personeel. Zo kunnen we prima doorwerken.’
 
Jouw werkgever vroeg om een persoonlijk ontwikkeltraject voor jou. Waarom?
‘Mijn werkgever is bezig met het versterken van de leercultuur in het bedrijf. Hij nodigde me uit voor een gesprek, om te kijken waarin ik me verder zou willen ontwikkelen. Ik heb de opleidingen Autospuiter 1 en 2 gedaan en werk sinds 2012 bij ASK. Eerst in de buitendienst, maar sinds november werk ik offertes uit op Sales, in de binnendienst. Voor de buitendienst ben ik het aanspreekpunt voor technische vragen en ondersteuning. Ik wil graag doorgroeien naar de functie van teamleider buitendienst. Om mijn leidinggevende capaciteiten in kaart te brengen, en om te zien op welke gebieden er ondersteuning nodig was, bracht mijn werkgever me in contact met regiomanager Patricia Storms.’
 
En hoe ging dat, zo’n persoonlijk ontwikkeltraject in coronatijd?
‘Voor de invoering van de maatregelen was Patricia nog langsgekomen bij het bedrijf. Ik heb toen met haar besproken welke kant ik op wilde. Daarna heeft ze me een vragenlijst gemaild, een zogenoemde Persoonlijke Profiel Analyse, die ik heb ingevuld. Daaruit kwamen -met het oog op de functie van teamleider buitendienst- verschillende kwaliteiten en ontwikkelpunten naar voren. Met Patricia heb ik over het resultaat in de afgelopen periode twee keer gefacetimed. Dat werkte hartstikke goed. Sterker nog: ik kan me voorstellen dat regiomanagers zulke afspraken ook na de intelligente lock down online gaan doen; het scheelt veel reistijd.’
 
Kon je je vinden in de uitkomst van de PPA?
‘Zeker, toen ik het las dacht ik: yes, that’s me! Het was een bevestiging van wat ik al dacht. Een van mijn aandachtspunten is, dat ik nogal ronduit kan zijn en een stugge indruk kan maken. Bij een zacht persoon is dat niet altijd goed, dus daar heb ik begeleiding nodig. Of ik ook enkele kwaliteiten wil noemen? Even kijken hoor… Streeft naar hoge kwaliteit, oordeelt op basis van feiten… Wil je er nog meer horen?’
 
Nog een laatste vraag: wat heb je aan dit traject gehad?
‘Het is goed om zowel je krachten als je beperkingen te kennen. Ik heb nu mijn aandachtspunten precies in kaart, en ga op basis daarvan op zoek naar praktische cursussen, workshops of rollenspellen. Mijn werkgever en Patricia helpen me daarbij. Ik ben heel blij met deze hulp, daar word ik alleen maar beter van. Ik heb natuurlijk liever dat ik leer hoe ik beter kan omgaan met mijn collega’s, dan dat zij een hekel aan me krijgen.’
 
Ook behoefte aan OOM-advies? Je regiomanager (video)belt je graag.